Het dominante denken stelt soms ‘valse compassie’ voor: een die van mening is dat het behulpzaam is voor vrouwen om abortus te bevorderen, een daad van waardigheid om euthanasie te verkrijgen, een wetenschappelijke doorbraak een kind ‘te produceren’ en het te beschouwen als een recht in plaats van een te verwelkomen geschenk; of mensenlevens als proefkonijn te gebruiken, waarschijnlijk om anderen te redden. In plaats daarvan is de compassie van het Evangelie dat wat begeleidt in tijden van nood, dat wil zeggen: de compassie van de Barmhartige Samaritaan, die ‘ziet’, ‘medelijden heeft’, naderbij komt en voorziet in concrete hulp.
Vgl. Lc 10, 33
Uw missie als artsen brengt u dagelijks in contact met vele vormen van lijden. Ik moedig u aan om ze op u te nemen als ‘Barmhartige Samaritanen’, op een speciale manier zorg dragend voor de ouderen, zieken en gehandicapten. Trouw aan het Evangelie van het Leven en respect voor het leven als een geschenk van God vraagt soms keuzes die moedig zijn en tegen de stroom in gaan, die in bijzondere omstandigheden punten van gewetensbezwaar kunnen geworden. En deze trouw brengt veel sociale gevolgen met zich mee. We leven in een tijd van experimenteren met het leven. Maar een slechte experiment. Kinderen maken in plaats van ze te aanvaarden als een geschenk, zoals ik al zei. Spelen met het leven. Wees voorzichtig, want dit is een zonde tegen de Schepper: tegen God de Schepper, die de dingen zo heeft gemaakt. Zo vaak in mijn leven als priester heb ik bezwaren gehoord: "Maar vertel me, waarom de Kerk is tegen abortus, bijvoorbeeld? Is het een religieus probleem?" Nee, nee. Het is niet een religieus probleem. "Is het een filosofisch probleem?" Nee, het is geen filosofisch probleem. Het is een wetenschappelijk probleem, want er is hier een menselijk leven, en het is niet geoorloofd een menselijk leven te nemen om een probleem op te lossen. "Maar nee, het moderne denken ..." Maar, luister, in het oude denken en het moderne denken betekent het woord "doden" hetzelfde. Dezelfde evaluatie geldt voor euthanasie: we weten allemaal dat met zoveel oude mensen, in deze cultuur van afval, er deze verborgen euthanasie is. Maar er is ook dat andere. En dat is te zeggen tot God: “Nee, ik zal het einde van het leven bereiken zoals ik wil." Een zonde tegen God de Schepper! Denk er goed over na.