João Kard. Bráz de Aviz - 4 oktober 2015
In deze persoonlijke geschiedenis die begint met het Doopsel wordt de diepste betekenis van de religieuze toewijding geplaatst en gevonden. Dit is "een enige en vruchtbare verdieping van de wijding door het Doopsel", daar het een roeping betreft die "een specifieke gave van de Heilige Geest" impliceert. H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over het gewijde leven en zijn zending in de Kerk en de wereld, Vita Consecrata (25 mrt 1996), 30 Deze gave wordt aangevoeld als een drang om door het eigen leven, tegenover de gemeenschap van de Kerk en de wereld, te verkondigen zoals Jezus zich aankondigt in de synagoge van Nazareth. "Vandaag gaat deze schrifttekst in vervulling" (Lc. 4, 21). Deze ijver, die het leven van de profeet kenmerkt, gaat gepaard met een eerder ervaren uitnodiging, die zich uit in het vrijwillige celibaat, omarmd door liefde en beleefd in broederlijke gemeenschap, om de nieuwe wereld te tonen die door Jezus Christus is geopenbaard door de vruchtbaarheid van zijn verbond met de Kerk, verheven boven het vlees en het bloed.
Elke religieuze toewijding toont vandaag aan de gelovigen dat het mysterie van Christus Verlosser hier en nu in vervulling gaat, in deze wereld en door de Kerk vandaag. De godgewijde personen tonen aan hun tijdgenoten van alle tijden en plaatsen de karakteristieken van Jezus, met welke Hijzelf aantoonde dat het Rijk van God de geschiedenis is binnengestroomd. De zichtbaarheid toont zich door een vorm van aanwezigheid die hier en nu het charisma van elke godgewijde familie openbaart. Daarom moeten de godgewijde personen zich regelmatig afvragen: hoe kunnen we getuigen zijn van de Heer, vandaag? Welk soort van aanwezigheid moeten wij aannemen opdat de Heer Jezus zichtbaar, aangevoeld wordt door de mensen van vandaag?
Het godgewijde leven is geroepen om "levende herinnering te zijn aan de wijze waarop Jezus als mensgeworden Woord leefde en handelde met betrekking tot zijn Vader en zijn broeders en zusters". H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over het gewijde leven en zijn zending in de Kerk en de wereld, Vita Consecrata (25 mrt 1996), 22 De religieuze broeder en de zuster maken het aangezicht van Christus-broeder in de Kerk op een speciale manier zichtbaar, "de eerstgeborene onder vele broeders" (Rom. 8, 29), maker van een nieuwe broederschap die hij sticht door zijn onderricht en zijn leven.