
Paus Franciscus - 21 september 2013
Ten eerste: het belang van sociale communicatie voor de Kerk. Dit jaar is de vijftigste verjaardag van het Conciliedecreet 2e Vaticaans Concilie - Decreet
Inter Mirifica
Over de publiciteitsmedia
(4 december 1963). Deze verjaardag is meer dan een herdenking; het Decreet drukt de aandacht van de Kerk voor communicatie en al haar middelen uit, die zo belangrijk zijn in het werk van de evangelisatie. Maar over de middelen - communicatie is geen middel! Het is iets anders. In de laatste decennia hebben de verschillende communicatievormen zich op belangrijke wijze ontwikkelt, maar de zorg van de Kerk blijft hetzelfde, met nieuwe vormen en uitdrukkingen. De wereld van de sociale communicatie is steeds meer een “leefomgeving” geworden voor velen, een web waarin mensen met elkaar communiceren en de grenzen van hun kennis en relaties uitbreiden. Vgl. Paus Benedictus XVI, Boodschap, 47e Wereld Communicatie Dag, Sociale media: portalen voor waarheid en geloof; nieuwe plekken voor evangelisatie (24 jan 2013) Ik wil deze positieve aspecten benadrukken, ook al zijn we ons allemaal bewust van de beperkingen en schadelijke factoren die ook bestaan.