
Ph. Delhaye, Algemeen Secretaris ITC - 1 januari 1977
Aldus wordt het christelijk huwelijk uitgebeeld door het mysterie van de eenheid tussen Christus en zijn Kerk. Het feit dat het christelijk huwelijk zo in de heilseconomie is opgenomen, laat reeds toe dat het, in de ruimste zin van het woord, sacrament wordt genoemd. Maar het is tevens de concrete belichaming en de reële actualisering van dit primordiale sacrament. Het is dus in zich een waarachtig en eigenlijk heilsteken dat de genade van Jezus Christus overdraagt. Daarom ook rekent de Katholieke Kerk het christelijk huwelijk bij de zeven sacramenten. Vgl. Concilie van Florence, Decreet, Sessio VIII - 8e Sessie: Decreet voor de ArmeniĆ«rs, Exsultate Deo - Decretum pro Armenis (22 nov 1439), 17 Vgl. Concilie van Trente, 24e Zitting - Leer over het Sacrament van het Huwelijk, Sessio XXIV - Doctrina de sacramento matrimonii (11 nov 1563), 5
Tussen de onontbindbaarheid van het huwelijk en zijn sacramentaliteit bestaat er een bijzondere band, d.w.z. een wederzijdse constituerende relatie. De onontbindbaarheid laat toe de sacramentaliteit gemakkelijker te verstaan; omgekeerd vormt de sacramentaliteit, theologisch gezien, de diepste grondslag van de onontbindbaarheid, hoewel niet de enige.