Internationale Theologische Commissie - 29 november 2011
THEOLOGIE VANDAAG: PERSPECTIEVEN, PRINCIPES EN CRITERIA | |||
► | Het Woord van God beluisteren |
‘Het heeft God in zijn goedheid en wijsheid behaagd zichzelf te openbaren en het geheim van zijn wilsbesluit bekend te maken Vgl. Ef. 1, 9 , waardoor de mensen door Christus, het vlees geworden Woord, in de Heilige Geest toegang hebben tot de Vader en deelgenoten worden gemaakt van de goddelijke natuur. Vgl. Ef. 2,18 Vgl. 2 Pt. 1, 4 ’. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Goddelijke openbaring, Dei Verbum (18 nov 1965), 2 ‘Het nieuwe van de Bijbelse openbaring bestaat in het feit dat God zich laat kennen in de dialoog die Hij met ons wenst te hebben’. Paus Benedictus XVI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de Heilige Schrift - naar aanleiding van de Bisschoppensynode 2008 "Het Woord van God in het leven en de zending van de Kerk", Verbum Domini (30 sept 2010), 6 Theologie berust, in al haar uiteenlopende tradities, disciplines en methoden, op de fundamentele geloofsdaad van het luisteren naar het Woord van God dat ons geopenbaard is, naar Christus zelf. Luisteren naar Gods Woord is het beslissende principe van katholieke theologie; het leidt tot begrijpen en spreken en tot christelijke gemeenschapsvorming: ‘De Kerk is immers gegrondvest op het Woord van God, wordt hieruit geboren en leeft hiervan’. Paus Benedictus XVI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de Heilige Schrift - naar aanleiding van de Bisschoppensynode 2008 "Het Woord van God in het leven en de zending van de Kerk", Verbum Domini (30 sept 2010), 3 ‘Wat wij hebben gezien en gehoord, dat verkondigen wij ook aan u, opdat u met ons verbonden bent. En onze verbondenheid is een verbondenheid met de Vader en met zijn Zoon, Jezus Christus’ (1 Joh. 1, 3) . Tenzij anders vermeld, zijn de Schriftcitaten in de tekst ontleend aan de Willibrordvertaling, ’s-Hertogenbosch, Katholieke Bijbelstichting, 1995 (af en toe ook de uitgave van 1975). De oproep tot redding is gericht aan de hele wereld, opdat deze ‘door te luisteren, moge geloven in de boodschap van het heil, door te geloven, hopen, en door te hopen, liefhebben’.
Theologie is de wetenschappelijke doordenking van de goddelijke openbaring, die de Kerk in geloof aanvaardt als universeel verlossende waarheid. Die openbaring is zo veel bevattend en zo rijk, dat zij te groots is om door een enkele theologie begrepen te worden; zij geeft dan ook aanleiding tot veel vormen van theologie, want mensen ontvangen de openbaring op verschillende wijzen. In al haar variaties vindt theologie niettemin eenheid in haar dienst aan de ene goddelijke waarheid. De eenheid van de theologie vraagt derhalve niet om uniformiteit, maar veeleer om een gerichte focus op Gods Woord, en om verklaring van de onmetelijke rijkdom ervan door vormen van theologiebeoefening die met elkaar kunnen dialogeren en communiceren. Anders gezegd, de pluraliteit van theologieën betekent geen versplintering of tweedracht, maar veeleer het duizendvoudige zoeken naar Gods ene verlossende waarheid.