29 november 2010
In de Kerk worden we gedoopt. In de Kerk ontvangen we het geloof dat de Kerk de eeuwen door onvervalst heeft bewaard. In de Kerk horen we het levende woord van God en wordt ons verteld hoe we moeten leven zoals God het wil. Door de Sacramenten, die Jezus zijn leerlingen heeft toevertrouwd, bouwt de Kerk ons op, sterkt en troost zij ons. In de Kerk brandt het vuur van de heiligen dat het vuur in ons kan ontsteken. In de kerk wordt de heilige Eucharistie gevierd, waarin de overgave en kracht van Christus zo voor ons wordt vernieuwd, dat wij, met Hem verbonden, zijn lichaam worden en uit zijn kracht leven. Ondanks al haar menselijke zwakheden: wie Christen wil zijn, kan niet om de Kerk heen. Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 2030-2031.2047
Geloven is een weg. Hoe je op deze weg blijft, hoe je dus juist handelt en goed leeft, leer je niet alleen uit de opdrachten van het evangelie. Het leergezag van de Kerk moet de mensen ook herinneren aan de voorschriften van de natuurlijke morele wet. Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 2032-2040.2049-2051
Er bestaat geen dubbele waarheid. Wat menselijk juist is, kan christelijk niet verkeerd zijn. En wat christelijk juist is, kan menselijk niet verkeerd zijn. Daarom moet de Kerk zich uitputtend uiten over morele vragen.
Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 2042-2043
De ‘vijf geboden van de Kerk’ willen met het noodzakelijke minimum aan voorwaarden eraan herinneren dat christen zijn niet bestaat zonder morele inspanning, zonder concrete deelname aan het sacramentele leven van de Kerk en zonder solidaire verbondenheid. Ze zijn voor iedere katholieke christen bindend. Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 2041.2048
De overeenstemming van leven en getuigenis is de eerste voorwaarde van de verkondiging van het Evangelie. Dubbele moraal is daarom verraad aan de opdracht van de christen om ‘zout van de aarde’ en ‘licht van de wereld’ te zijn. Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 2044-2046
Paulus was het die de gemeente in Korinthe eraan herinnerde: ‘U bent zelf een brief van Christus, door ons opgesteld, niet met inkt geschreven maar met de Geest van de levende God, niet in stenen platen gegrift maar in het hart van mensen’ (2 Kor. 3, 3). De christenen zelf, niet wat zij zeggen, zijn de ‘aanbevelingsbrief’ (2 Kor. 3, 2) van Christus aan de wereld. Des te vernietigender is het als juist priesters en religieuzen zich aan kinderen vergrijpen. Ze begaan niet alleen onzegbare misdaden tegen de slachtoffers. Ze ontnemen veel mensen de hoop op God en doven bij velen het licht van het geloof.