Internationale Theologische Commissie - 29 november 1994
Hoewel verlossing louter genade is, brengt zij de satis-factio met zich mee, bewerkstelligd door de gehoorzaamheid van Gods Zoon, Wiens bloed de losprijs is waardoor hij rechtvaardiging en bevrijding verdiende en verkreeg. Vgl. H. Augustinus, Over de Drie-eenheid, De Trinitate. 13, 14, 18-15, 19: CCL 50a, 406-408; PL 42, 1027-1029 Jezus Christus levert deze strijd als een menselijk wezen en redt op deze manier de eer van de mensheid in zijn volmaakte antwoord aan God (de van de mensheid gevraagde factio) en openbaart ook de majesteit van God (het satis van God dat de satisfactio volledig maakt). Aldus is Christus niet alleen een genezer maar ook een heiligmaker, Die redt door te heiligen. Een traditie van de vroege Vaders voortzettend, benadrukt Augustinus dat Christus het hoofd van de mensheid is, maar omdat Hij voor alle tijden en voor Zijn Menswording ook al de Heiland van de mensheid was, beïnvloedt Christus iedere afzonderlijke mens, evenals de mensheid in het algemeen.