1 november 1983
EDUCATIEVE RICHTLIJNEN OVER DE MENSELIJKE LIEFDE Schets voor een seksuele opvoeding |
|||
► | Voorwaarden voor en wijzen van seksuele opvoeding | ||
► | Voorbereiding van de opvoeders |
De volwassen persoonlijkheid van de opvoeders, hun vorming en psychische evenwichtigheid hebben een sterke invloed op degenen die opgevoed moeten worden. Een juiste en volledige kijk op de betekenis en waarde van de seksualiteit en een evenwichtige integratie ervan in hun eigen persoonlijkheid zijn onontbeerlijk voor opvoeders en voor een opbouwend opvoedingswerk. Hun bekwaamheid is niet zozeer het gevolg van theoretische kennis, maar veeleer het resultaat van hun affectieve volwassenheid. Dit maakt het verkrijgen van wetenschappelijke kennis welke aan hun opvoedingstaak beantwoordt, welke vooral in onze dagen zwaar is, niet overbodig. Contacten met de gezinnen kunnen een grote hulp zijn.
De geschiktheid welke de opvoeder moet kenmerken, is het resultaat van een algemene vorming welke gebaseerd is op een positief en opbouwend begrip van het leven en op de voortdurende inspanning dat te verwezenlijken. Een dergelijke vorming gaat boven de noodzakelijke louter professionele opleiding en betreft de meer innerlijke, zowel geestelijke als godsdienstige aspecten van de persoonlijkheid. Deze laatste zal waarborgen dat hij zijn toevlucht neemt zowel tot de christelijke beginselen als tot de bovennatuurlijke middelen die hem bij zijn taak moeten ondersteunen.
De opvoeder die zijn taak buiten het gezinsmilieu uit oefent, heeft een geëigende en ernstige psychologisch-pedagogische vorming nodig, die hem in staat stelt bijzondere situaties te begrijpen die een speciale aandacht vereisen. Hij moet eveneens in staat zijn ook de ouders zelf te adviseren, vooral wanneer de jongen of het meisje een psycholoog nodig hebben.