Paus Benedictus XVI - 16 december 2009
Dierbare broeders en zusters,
Vandaag maken we ons klaar om de figuur te leren kennen van Johannes van Salisbury, die behoort tot één van de belangrijkste filosofische en theologische scholen van de Middeleeuwen, die van de kathedraal van Chartres in Frankrijk. Evenals de theologen over wie ik de voorbije weken gesproken heb, helpt ook hij ons begrijpen hoe het geloof, in harmonie met de juiste verzuchtingen van de rede, het denken stuwt naar de geopenbaarde waarheid, waarin het ware welzijn ligt van de mens.
“De waarheid en de liefde die deze ontsluit, kunnen niet gemaakt worden; men kan ze alleen ontvangen. Hun uiteindelijke bron is niet de mens en kan ook de mens niet zijn, maar alleen God. Dat wil zeggen, Hij die waarheid en liefde is. Dit principe is heel belangrijk voor de samenleving en voor de ontwikkeling, omdat geen van beide een zuiver menselijk product kunnen zijn. Evenzo is de roeping tot de ontwikkeling van de mensen en van de volkeren niet slechts gebaseerd op een menselijke beslissing, maar is ze gegrift in een plan dat er eerder was dan wij en ons allen een plicht voorhoudt die in vrijheid moet worden aanvaard” Paus Benedictus XVI, Encycliek, Liefde in Waarheid - Over de integrale ontwikkeling van de mens in liefde en waarheid, Caritas in Veritate (29 juni 2009), 52.Wij moeten dit plan dat ons voorafgaat, deze waarheid over het zijn, zoeken en aanvaarden opdat rechtvaardigheid zou komen, maar wij kunnen ze slechts vinden en aanvaarden met een hart, een wil, en een verstand die gezuiverd zijn in Gods licht.