"Universiteit", merkten Wij kort geleden op, "zegt niet alleen een naast elkander oprichten van faculteiten, waarvan de een de ander vreemd is, maar houdt een synthese van alle takken van wetenschap in en de moderne vooruitgang, de steeds meer gepousseerde specialisaties, maken deze synthese nog noodzakelijker dan voorheen"
Paus Pius XII, Toespraak, Tot de docenten en leerlingen van Katholieke hogere scholen in Frankrijk (Institut Catholique de Paris), En Vous Souhaitant (21 sept 1950). Kath. Arch. V, kol. 985-986. Om de waarheid te zeggen, maken zij deze ook moeilijker en breekbaarder en de universiteit moet voor twee gevaarlijke klippen oppassen. De eerste bestaat in een onbevoegde inmenging van de Staat, die zijn bevoegdheden zou overschrijden en om politieke of ideologische beweegredenen aan het onderwijs de kunstmatige eenheid van een willekeurige wijsbegeerte zou trachten op te dringen. Maar van de andere kant zou de universiteit slecht aan haar zending beantwoorden door zich aan pluralisme of oppervlakkig syncretisme over te geven; alleen al op het plan van natuurlijke kennis komt de universiteit de taak toe om niet stil te blijven staan bij wat verschil brengt in de leerrichtingen, om een wijsheid aan te kweken en de intellectuele persoonlijkheid van de student te vormen: zij moet er zich dus voor hoeden in haar hoogste zending te falen, namelijk de jonge geesten de eerbied voor de waarheid bij te brengen, hen de vrije voor hun intellectuele rijpheid noodzakelijke schreden, te leren zetten. Een moeilijke zending, die veel standvastigheid en tact vereist, en waartoe Wij speciaal Onze Katholieke universiteiten, bij hun taak door het stralende licht van het geloof voorgelicht, aanspoorden; alleen de Katholieke universiteiten kunnen een poging tot volmaakte synthese wagen, want "deze eenheid kan slechts volkomen worden, naarmate zij deze zoeken zal in God, in de door de kennis verlichte liefde, volgens de enige waarheid van het Evangelie en onder leiding van de ene en heilige Kerk"
Kath. Archief VII, kol. 84. Ten dienste van de studerende jeugd zullen deze universiteiten, die door het onderricht in de christelijke wijsbegeerte en theologie worden bekroond, scholen van waarheid zijn, zij zullen ook leerscholen zijn voor het christelijk, zedelijk, burgerlijk en sociaal leven.