EERSTE VESPERS (OP DE VOORAVOND) VAN HET HOOGFEEST VAN DE MOEDER GODS Alsmede het Te Deum b.g.v. het einde van het burgerlijk jaar
(Soort document: Paus Benedictus XVI - Homilie)
Maria Moeder van God – “Theotokos”, “Dei Genetrix”. Sinds de oudheid werd de Maagd onder deze titel vereerd. Maar vele eeuwen kende het westen geen feest dat specifiek aan het Goddelijk moederschap van Maria gewijd is. Het is paus Pius XI die het in 1931 in de Latijnse Kerk invoerde ter gelegenheid van het 15e eeuwfeest van het Concilie van Efeze en hij plaatste het op 11 oktober. Op die datum begon in 1962 het Tweede Vaticaans Concilie. Het was vervolgens de dienaar Gods Paulus VI die in 1969 een oude traditie weer opnam en het hoogfeest vaststelde op 1 januari. In de apostolische Exhortatie “H. Paus Paulus VI - Apostolische Exhortatie Marialis Cultus Over de vernieuwing van de Maria-verering in liturgie en persoonlijke beleving (2 februari 1974)” van 2 februari 1974 legde hij de reden van deze keuze uit en de band ervan met de Werelddag voor de Vrede. “In de vernieuwde regeling van de Kersttijd – schreef Paulus VI – lijkt het ons dat iedereen zijn aandacht moet richten op de wederinvoering van het hoogfeest van Maria, de Heilige Moeder van God: (...) het is bedoeld om het aandeel te vieren dat Maria in het heilsmysterie gehad heeft en de lof te zingen van de bijzondere waardigheid die er voor de Allerheiligste Moeder uit voortvloeit (...) Het is trouwens een uitstekende gelegenheid om de pasgeboren Prins van de Vrede te aanbidden, de vreugdevolle boodschap van de engelen opnieuw te horen Vgl. Lc. 2, 14 , om God op voorspraak van de Koningin van de Vrede de opperste gave van de vrede af te smeken” H. Paus Paulus VI, Apostolische Exhortatie, Over de vernieuwing van de Maria-verering in liturgie en persoonlijke beleving, Marialis Cultus (2 feb 1974), 5.