H. Paus Johannes Paulus II - 16 september 2003
Ik groet ook van harte alle aanwezigen en in het bijzonder Kardinaal Paul Poupard, de president van de Pauselijke Raad voor de Cultuur, pater Abelardo Lobato, president van de Academie en de SITA en de secretaris, Mgr. Marcelo Sánchez Sorondo. Aan allen, hartelijk welkom.
De Aquinaat had zich reeds met een diepgaande vooruitblik in deze optiek geplaatst. Reeds in het begin van zijn H. Thomas van Aquino
Summa Theologiae (), waarin de verhouding tussen mens en God centraal staat, vat hij het plan van zijn verdere uiteenzettingen in de volgende gedrongen en heldere formule samen: “primo tractabimus de Deo: secundo de motu rationalis creaturae in Deum; tertio de Cristo, qui secundum quod homo, via est nobis tendendi in Deum” H. Thomas van Aquino, Summa Theologiae. I, q. 2, prol.
De Engelachtige Leraar onderzoekt de werkelijkheid vanuit het standpunt van God, die is begin en einde van alle dingen Vgl. H. Thomas van Aquino, Summa Theologiae. I, 1, 7. Dit is een bijzonder interessant perspectief omdat het in staat stelt om door te dringen tot de diepte van het menselijke zijn om zo de wezenlijke dimensies eruit te halen. Hier ligt het specifieke van het thomistisch humanisme waardoor volgens vele kenners een passend begin en de daaruit volgende mogelijkheid tot steeds nieuwe ontwikkelingen verzekerd is. De opvatting van de Aquinaat integreert immers de drie dimensies van het probleem: de anthropologie, de ontologische en de theologische dimensie.
De christen echter weet ook dat God, bewogen door de liefde die hij heeft voor de mens, hierbij de medewerking in de verbetering van de wereld vraagt, evenals in het bestuur van de gebeurtenissen in de geschieden. In dit moeilijke begin van het derde millennium benadrukken velen, op een heldere wijze zelfs tot aan het lijden, de noodzaak van meesters en getuigen die in staat zijn om geldige wegen aan te duiden die leiden naar een wereld, méér waardig voor de mens. Aan de gelovigen komt de historische taak toe om in Christus “de weg” voor te stellen waarop men vooruitgaat naar een nieuwe mensheid zoals deze in het plan van God besloten ligt. Het is daarom duidelijk dat een prioriteit van de nieuwe evangelisatie precies ligt in het hulp bieden aan de huidige mens om tot een persoonlijke ontmoeting met Hem te komen en om met en voor Hem te leven.
Alhoewel Sint-Thomas geworteld was in zijn tijd en in de middeleeuwse cultuur, heeft hij een leer ontwikkeld die de situatie van zijn tijd overstijgt en kan hij ook vandaag de fundamentele richtlijnen bieden voor het huidige denken. Zijn leer en zijn voorbeeld zijn een voorzienende herinnering de onveranderlijke en eeuwige waarheden die noodzakelijk zijn om een bestaan te bevorderen dat waardig is aan de mens.
Vanuit Castel Gandolfo, 16 september 2003
Paus Johannes Paulus II