DE LAATSTE WILSBESCHIKKING VAN DE HEER: DAT WIJ MARIA OPNEMEN IN ONS EIGEN LEVENNaar aanleiding van het Hoogfeest van de Heilige Maria, Moeder van God
(Soort document: Paus Benedictus XVI - Audiëntie)
Paus Benedictus XVI -
2 januari 2008
Gisteren hebben wij het hoogfeest gevierd van Maria, Moeder van God. “Moeder van God”,
Theotokos, is de titel die officieel aan Maria werd toegekend in de vijfde eeuw, om precies te zijn op het Concilie van Efeze van 431, maar die al in de vroomheid van het christenvolk werd gebruikt sinds de derde eeuw, in de context van discussies die in die periode ontbrand waren over de persoon van Christus. Men onderstreepte met die titel dat Christus God is en werkelijk als mens geboren is uit Maria: zo werd de eenheid bewaard dat Hij waarachtig God is en waarachtig mens. Hoewel het debat immers leek te gaan over Maria, betrof het in waarheid wezenlijk de Zoon. Sommige Vaders, die de volledige mensheid van Jezus wilden waarborgen, suggereerden een wat afgezwakte term: in plaats van de titel van
Theotokos, stelden zij die van
Christotokos voor, “Moeder van Christus”. Daarom werd, zoals gezegd, op het Concilie van Efeze, na breedvoerige discussie enerzijds plechtig de eenheid bevestigd van de twee naturen, de goddelijke en de menselijke, in de persoon van de Zoon van God
Vgl. Concilie van Efese, 2e Brief van Cyrillus van Alexandrië aan Nestorius - 1e Zitting van Cyrillianen op het Concilie van Efeze, Epistula II Cyrilli Alexandrini ad Nestorium (24 feb 430), 1 en anderzijds, de legitimiteit van het toekennen aan de Maagd van de titel van
Theotokos, Moeder van God
Vgl. Concilie van Efese, 2e Brief van Cyrillus van Alexandrië aan Nestorius - 1e Zitting van Cyrillianen op het Concilie van Efeze, Epistula II Cyrilli Alexandrini ad Nestorium (24 feb 430), 2.