
H. Paus Paulus VI - 2 maart 1975
Zoeken, wat? Jullie, jongeren van deze tijd, hebt al een negatief en bijna opstandig antwoord in je hart: we willen niet - zeggen jullie - de wereld zoals ze zich aan ons presenteert! Een vreemd verschijnsel: een wereld, die jullie de mooiste, meest volmaakte, meest genotvolle vruchten van de moderne beschaving aanbiedt, voldoet jullie niet, bevalt jullie niet, ook al profiteren jullie met onverschillige onbevangenheid van de veroveringen, de gemakken de wonderen, die de moderne vooruitgang jullie ter beschikking stelt. Maar een gevoel van kritiek, van bestrijding en zelfs van walging brengt jullie zoeken in deze richting tot stilstaan. Het is een richting, die, jullie buiten je zelf brengt, een vervreemding, omdat het in de grond van de zaak een materialistische, genotzuchtige, egoïstische richting is. Ze betekent geen echte voldoening voor de ziel, ze geeft geen werkelijke oplossing voor de wezenlijke en persoonlijke vraagstukken van het leven. Boven die opvatting van ons bestaan, een opvatting, die tegenwoordig dikwijls overheerst, boven de filosofie van de openbare mening zweeft als een zwaard van Damocles een verschrikkelijke vraag: "Wat helpt het de mens om heel de wereld te winnen, als dit gaat ten koste van zijn ziel?" (Mt. 16, 26). Het is de vraag van Christus, die de goederen van deze zo mooie, rijke en vruchtbare aarde niet ontledigt, maar die ze classificeert in hun vvaarde, een waarde, die geringer is dan die van het ware leven, waarop jullie keus zich richt. Welke keus en waar?
Wat voor een beslissing? De keuze van Christus.
Hoe komt het, dat jullie Christus hebt kunnen kiezen als Bezieler van jullie bestaan? 0, dat is jullie geheim, dat is de geschiedenis van ieder van jullie! Dat is zeker het resultaat van een ontmoeting, waarin jullie wil, jullie levensinstinct is komen te staan tegenover Een, die niet alleen sterker is dan jullie, maar Een, die zich onmiddellijk heeft geopenbaard met een geheimzinnige betovering van schoonheid, van goedheid, van nabijheid, van gesprek; Een, aan wie het in hoge mate redelijk is zich over te geven als aan de betovering van onweerstaanbare waarheid en onvergelijkelijk geluk.
Hier gaat de Paus na, hoe sommigen onverwacht Christus hebben horen zeggen
... "Wie Mij volgt, wandelt niet in de duisternis" (Joh. 8, 12); anderen werden getroffen door Zijn woord: "Weest niet bang, ik ben het!" (Mc. 6, 50); weer anderen vonden Hem in de naaste, die vroeg: "Geef me te drinken" (Joh. 4, 7.10) - En hoevelen van jullie hebben door middel van het voorbeeld, van de geheimzinnige harmonie tussen woorden en daden, van de nieuwe vreugde, die voortkomt uit de liefde en de waarheid (1 Kor. 13, 6) - hoe velen hebben daardoor de uitnodiging verstaan, hebben de keuze gemaakt, hebben in het getuigenis van de Geest de innerlijke zekerheid ervaren van het eigen, nieuwe bovennatuurlijke leven (Rom. 8, 16).
Welnu, allereerst in Zich is Christus: Gods Woord, dat Mens geworden is; voor ons is Christus: de Zaligmaker van de mensheid. Twee oceanen: de godheid van Jezus Christus en de zending van Jezus Christus in de wereld. Probeert om in een gepaste uitdrukking op te lossen dit eerste wezenlijke aspect van Zijn goddelijke Persoon, levend in de oneindige en alles overtreffende natuur van Gods eeuwig Woord en levend in de Mens Jezus, geboren uit de Maagd Maria door toedoen van de H. Geest, en vervolgens dat tweede aspect: Zijn invoeging in onze kosmos, in onze geschiedenis, in ons lot, in ons leven, in onze intieme omgang Vgl. Bar. 3, 38 en jullie zult het omvattende vermogen van jullie geest zich voelen uitbreiden in een extase van wijsheid, van waarheid en van mysteries die zonder zich volkomen te verzadigen zich zal uitstrekken in alle mogelijke dimensies om zich daarna uit te storten in de liefde, die alle wetenschap te boven gaat Vgl. Ef. 3, 18-19 . Wij zijn van mening, dat jullie, Focolarini, dit dubbele probleem hebt aangepakt: wie is Hij, Christus? en wie is Hij voor ons? En ziedaar: dan is het vuur van het licht, van de geestdrift, van de actie, van de liefde, van het geven van zich zelf en van de vreugde in jullie ontstoken en in een nieuwe innerlijke volheid hebben jullie alles omvat: God, jullie zelf, jullie leven, de mensen, onze tijd, de centrale richting, die aan heel jullie bestaan gegeven moet worden.
Ja, dat is de oplossing, dat is de sleutel, dat is de formule, oud en eeuwig, en, wanneer ze ontdekt is: nieuw. Jullie hebt het aangevoeld en terecht hebben jullie aan jullie beweging de bepaling gegeven van Nieuwe generatie - Gen!
Dus, dierbare jongeren, nieuwe generatie! Jezus Christus ontmoeten, kennen, beminnen en volgen! Dat is jullie program, dat is de samenvatting van jullie spiritualiteit, die jullie door de viering van het Jubileum van het Heilig Jaar wilt versterken in je bewustzijn en vertalen in jullie leven.
Met twee conclusies. Ten eerste: om het geheim van jullie beweging te condenseren in een centrale en vruchtbare gedachte: probeert om Jezus altijd als Meester te hebben. "De enige" heeft Jezus van Zich zelf aan Zijn leerlingen gezegd: "Ge hebt maar één Meester, Christus" (Mt. 23, 8). Mogen jullie het charisma hebben om deze waarheid te begrijpen! Hij is het licht van het denken en de lamp van het leven, Jezus, de Meester!
En dan de tweede conclusie, die we ook horen van de lippen van de Meester Jezus: "Gij zijt allen broeders" (Mt. 23, 8). Mogen jullie de wijsheid en de moed hebben om tot deze conclusie te komen, die de wortel is van de christelijke gemeenschapszin. Dikwijls is het teleurstellend op te merken, hoe velen, die zich volgelingen van het Evangelie noemen, niet in staat zijn om uit het Evangelie zelf een gemeenschapszin af te leiden, die steunt op de liefde. Misschien zijn ze bang, dat ze met alleen het Evangelie als wapen zwak en abstract zullen zijn, ongeschikt in de grote zending om de mensen tot broeders te maken, en denken ze beginselen en hulpkrachten te vinden, als ze de kracht er van gaan zoeken in materialistische en atheïstische scholen, die hun logica en hun energie ontlenen aan de strijd van mensen tegen mensen. Dat zijn surrogaten, die in strijd zijn met de opvoeding van de moderne wereld tot een rechtvaardige en broederlijke gemeenschapszin.