
Paus Benedictus XVI - 20 juli 2007
Maar om de zending van de Kerk te begrijpen, moeten we naar het Cenakel, naar de zaal van het laatste Avondmaal terugkeren, waar de leerlingen bijeen bleven, in gebed samen met Maria, de "Moeder", in afwachting van de beloofde Geest. Uit deze icoon van de Kerk in haar geboorte-uur, moet iedere christengemeenschap steeds weer inspiratie putten. De apostolische en missionaire vruchtbaarheid is niet op de eerste plaats het resultaat van verstandig uitgewerkte en "efficiënte" pastorale programma's en methoden, maar is de vrucht van het onophoudelijk gemeenschapsgebed Vgl. H. Paus Paulus VI, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de Evangelisatie in de Moderne Wereld, Evangelii Nuntiandi (8 dec 1975), 75. De werkdadigheid van de zending veronderstelt bovendien, dat de gemeenschappen onderling één zijn, dat wil zeggen "één van hart en één van ziel" zijn Vgl. Hand. 4, 32 , en in de gesteltenis zijn om van de liefde en de vreugde te getuigen die de Heilige Geest in de harten van de gelovigen stort Vgl. Hand. 2, 42 . De Dienaar Gods, Johannes Paulus II, schreef dat de zending van de Kerk nog vóór dat zij actie is, getuigenis is en uitstraling Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Over de blijvende geldigheid van de missie-opdracht, Redemptoris Missio (7 dec 1990), 26. Zo was dat het geval bij het begin van het christendom, toen de heidenen, - zo schrijft Tertullianus, zich bekeerden op het zien van de liefde die onder de christenen heerste: "Ik heb gezien – zeiden ze – hoe ze elkaar liefhebben" Vgl. Tertullianus, Apologeticum. 39 § 7.
Tot besluit van deze snelle blik op het Woord van God in de Bijbel, nodig ik jullie uit op te merken hoe de Heilige Geest de hoogste gave van God is aan de mens, en dus het hoogste getuigenis van zijn liefde voor ons, een liefde die zich concreet uitdrukt als een "ja tegen het leven" dat God voor elk van zijn schepselen wil. Dit "ja tegen het leven" heeft zijn hoogste vorm in Jezus van Nazareth en in zijn overwinning op het kwaad door de verlossing. Laten we in dit verband nooit vergeten dat het Evangelie van Jezus, juist uit kracht van de Geest, nooit te herleiden valt tot een loutere constatering, maar "blijde boodschap voor de armen, bevrijding voor de gevangenen, gezichtsvermogen voor de blinden..." wil worden. Dat bleek met kracht op de dag van Pinksteren, toen het voor de Kerk genade en opgave werd naar heel de wereld toe, haar eerste zending.
Wij zijn de vruchten van deze zending van de Kerk door het werk van de Heilige Geest. Wij dragen in ons dat zegel van liefde van de Vader van Jezus Christus, dat de Heilige Geest is. Laten we dat nooit vergeten, want de Geest van de Heer herinnert zich steeds ieder van ons en Hij wil, in het bijzonder door middel van jullie, jongeren, in de wereld de wind en het vuur wekken van een nieuw Pinksteren.