Alfonso Kardinaal López Trujillo - 13 mei 1996
VOORBEREIDING OP HET SACRAMENT VAN HET HUWELIJK | |||
► | De fasen of perioden van voorbereiding | ||
► | Naaste voorbereiding |
Naaste voorbereiding moet zeker vaststellen of de verloofden de basiselementen van psychologische, pedagogische, wettige en medische aard hebben voor een huwelijk en gezinsleven. Maar vooral over de volledige zelfgave en een verantwoordelijke voortplanting moet op bijzondere wijze theologische en morele vorming gegeven worden. Echtelijke liefde is volledig, exclusief, gelovig en vruchtbaar Vgl. H. Paus Paulus VI, Encycliek, Het menselijk leven en geboorteregelingen, Humanae Vitae (25 juli 1968), 9.
Tegenwoordig is de wetenschappelijke basis van de methoden voor natuurlijke geboorteregeling erkend. Deze natuurlijke methoden vormen een geldig alternatief wanneer echtparen ernstige problemen hebben, bijvoorbeeld van gezondheids- of economische aard, en zij zouden ook behoren te worden aangeboden in een verantwoordelijke en respectabele demografische politiek. De Pauselijke Raad voor het Gezin hield een internationale ontmoeting met de promotors van de natuurlijke methoden van 9 november tot en met 1 december 1992. De rapporten en bijdragen van de deskundigen zijn gepubliceerd onder de titel 'Natuurlijke methoden tot regeling van de vruchtbaarheid: het authentieke alternatief' H. Paus Johannes Paulus II, Postsynodale Apostolische Exhortatie, Over de taken van het christelijk gezin in de wereld van deze tijd, Familiaris Consortio (22 nov 1981), 32. "De menswetenschappen helpen de theologische reflectie te rijpen en verdiepen het verschil, zowel antropologisch als moreel, tussen contraceptie en het zich verlaten op het ritme van de cyclus" Kennis van deze methoden is nuttig. Als er een juiste grond is, mogen zij niet alleen een loutere gedragstechniek zijn, maar dienen ze ingepast te worden in de pedagogie en het groeiproces van de liefde Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven, Evangelium Vitae (25 mrt 1995), 97. Dan zal de deugd van de kuisheid de echtgenoten ertoe brengen periodieke onthouding te beoefenen Vgl. Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 2366-2371. Deze voorbereiding moet ook verzekeren dat de christelijke verloofden juiste ideeën en een oprecht 'sentire cum ecclesia' hebben wat betreft het huwelijk zelf, de wederzijdse rollen van de vrouw en man binnen een echtpaar, een gezin en de maatschappij, seksualiteit en openheid jegens anderen.
Bovendien kunnen christelijke echtparen die apostolisch geëngageerd zijn in een visie van gezond christelijk optimisme, bijdragen aan beter belichten van een christelijk leven in context van de roeping tot het Huwelijk en in de complementariteit van alle roepingen. Daarom moet deze periode er niet alleen voor theoretische studie zijn, maar ook voor een vorming waardoor de verloofden, met de hulp van de genade en door alle vormen van zonde uit de weg te gaan, zich zullen voorbereiden om zich als echtpaar aan Christus te geven die de verloving en het gehuwde leven ondersteunt, zuivert en adelt. Op deze wijze neemt de kuisheid voor het Huwelijk haar volledige betekenis aan en sluit zij cohabitatie, voorechtelijke verhoudingen en andere praktijken, zoals mariage coutumier, uit in het groeiproces van de liefde.
Het spreekt voor zich dat deze pastorale werkers, als opvoeders, ook in staat moeten zijn alle verloofden te verwelkomen, wat hun sociale of culturele afkomst, intellectuele vorming en concrete capaciteiten ook mogen zijn. Bovendien zijn hun gelovig levensgetuigenis en een vreugdevol kunnen geven noodzakelijke voorwaarden voor het uitvoeren van hun taak. Op grond van hun eigen levenservaringen en menselijke problemen kunnen zij enkele beginpunten aanbieden om de verloofden te verlichten met christelijke wijsheid.
Bovendien moet de verloofden van tevoren aangeleerd worden hoe zij de gehuwde liefde later moeten bewaren en koesteren, de interpersoonlijke, echtelijke communicatie, de deugden en moeilijkheden van het echtelijk leven; en hoe zij de onvermijdelijke echtelijk 'crises' te boven moeten komen.
De cursus kan in de afzonderlijke parochies gegeven worden, als er genoeg verloofden en goed voorbereide medewerkers zijn, in de bisdommen of vicariaten, of in overkoepelende parochie-instellingen. Soms kunnen ze gegeven worden door personen die geëngageerd zijn bij gezinsbewegingen, - verenigingen of apostolische groepen die door een competente priester worden geleid. Dit is een terrein dat gecoördineerd moet worden door een diocesaan orgaan dat namens de Bisschop werkt. Zonder voorbij te gaan aan de verschillende psychologische, medische en andere menselijke aspecten, moet de inhoud geconcentreerd zijn op de natuurlijke en christelijke leer over het Huwelijk.