VOORBEREIDING OP HET SACRAMENT VAN HET HUWELIJK
(Soort document: Pauselijke Raad voor het Gezin)
Alfonso Kardinaal López Trujillo -
13 mei 1996
Via diocesane liturgische commissies moeten de bisschoppen exacte aanwijzingen geven en erop toezien hoe deze in praktijk gebracht worden, om in de huwelijksviering ten uitvoer te brengen wat aangegeven staat in artikel 32 van de Constitutie over de liturgie
2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de heilige liturgie, Sacrosanctum Concilium (4 dec 1963), 32, zodat de gelijkwaardigheid van de gelovigen zelfs uiterlijk duidelijk zichtbaar is en elke schijn van praalzucht wordt vermeden.
De actieve deelname van de aanwezigen moeten op elke mogelijke wijze bevorderd worden. Geschikte materialen moeten verschaft worden om hen te helpen de rijkdom van de ritus te begrijpen en te proeven.
Indachtig dat waar twee of drie in de naam van Christus bijeenkomen
Vgl. Mt. 18, 20
, Hij daar aanwezig is, moet een ingetogen stijl van vieren (die ook tijdens de erop volgende festiviteiten moet worden vastgehouden) niet alleen de uitdrukking van de geloofsgemeenschap zijn, maar een reden om de Heer te prijzen. Vieren in de Heer en voor de Kerk getrouwd te worden betekent belijden dat de gave van genade aan de huwenden door de aanwezigheid en de liefde van Christus en zijn Geest, vraagt om een praktisch antwoord, een leven van aanbidding in geest en waarheid, in het christelijk gezin, de 'huiskerk'. Juist omdat de viering hier alleen als wettelijke handeling maar ook als een moment in de heilsgeschiedenis van de gehuwden, en door hun algemeen priesterschap, voor het welzijn van de Kerk en de maatschappij gegrepen moet worden, zal het goed zijn alle aanwezigen te helpen actief deel te nemen aan de viering zelf.
De voorganger die de kerkelijke betekenis van de huwelijksverbintenis voor de gemeenschap uitlegt,
Vgl. Congregatie voor de Eredienst en de Sacramenten, Het Huwelijk, Ordo celebrandi Matrimonium (19 mrt 1969), 24 Vgl. Wetboek, Codex van het Canonieke recht, Codex Iuris Canonici (25 jan 1983), 1111 Vgl. Congregatie voor de Eredienst en de Sacramenten, Het Huwelijk, Ordo celebrandi Matrimonium (19 mrt 1969), 25. 118-151 Vgl. Wetboek, Codex van het Canonieke recht, Codex Iuris Canonici (25 jan 1983), 1112.1108. .2 zal proberen de huwelijkskandidaten, hun verwanten en de getuigen erbij te betrekken, opdat zij de structuur van de ritus kunnen begrijpen. Dit geldt vooral voor de meest kenmerkende delen, zoals: het Woord van God, de instemming die wordt uitgewisseld en bekrachtigd, de zending van de tekens die het Huwelijk symboliseren (ringen enz.), de plechtige zending van de gehuwden, de referentie naar de gehuwden in het hart van het eucharistisch gebed: 'In de verschillende liturgische tradities zijn zegenings- en epiclesegebeden rijkelijk voorhanden. Zij smeken Gods genade en zegen af over het nieuwe echtpaar, in het bijzonder over de bruid'
Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 1624. Het zal ook nodig zijn het gebaar van de handoplegging aan de kandidaten die elkaar het Sacrament toedienen uit te leggen. Zo moeten ook het vredesteken of andere riten die door de competente autoriteiten vastgesteld zijn, op juiste wijze onder de aandacht van alle aanwezigen gebracht worden.
Om een stijl van vieren te bereiken die tegelijkertijd ingetogen en edel is, moet de voorganger geholpen worden door de aanwezigheid van assisterende bedienaren, van mensen die de zang van de gelovigen bezielen en ondersteunen, het antwoorden leiden en het Woord van God voorlezen. Met bijzondere concrete aandacht voor de huwelijkskandidaten en hun situatie en zonder enige persoonlijke voorkeur moet de voorganger zich aanpassen aan de waarheid van de tekens die in de liturgische handeling gebruikt worden. Zo zal hij, in het verwelkomen en groeten van de huwelijkskandidaten, hun ouders als die aanwezig zijn, de getuigen en andere aanwezigheden, de levende woordvoerder zijn van de gemeenschap die de huwelijkskandidaten verwelkomt.
De verkondiging van het Woord van God moet geschieden door geschikte en voorbereide lectoren. Zij kunnen gekozen worden uit de aanwezigen, vooral de getuigen, familieleden, vrienden, maar het lijkt niet gepast dat de bruid of de bruidegom lector is. Zij zijn de eerste ontvangers van het verkondigde Woord van God. Maar de keuze van de lezingen kan gemaakt worden in overleg met de verloofden, tijdens de fase van de onmiddellijke voorbereiding. Op deze wijze zal het gemakkelijker zijn het Woord van God in gedachten te houden, om het in praktijk te kunnen brengen.
Met betrekking tot de perioden van verwijderde, naaste en onmiddellijke voorbereiding is het goed actuele ervaringen bijeen te brengen om een belangrijke verandering van mentaliteit en praktijk omtrent de viering te bewerkstelligen. Nochtans moeten persoon in dienst van het pastoraat zorgvuldig volgen en begrijpelijk maken wat al is neergelegd en vastgesteld in de liturgische ritus. Het spreekt voor zich dat, dat begrip afhangt van het hele voorbereidingsproces en het niveau van christelijke rijpheid van de gemeenschap.
Iedereen kan opmerken dat hierboven enkele elementen zijn voorgesteld voor een organische voorbereiding van de gelovigen die geroepen zijn tot het sacrament van het huwelijk. Vooral in de eerste vijf jaren van het gehuwde leven zal het wenselijk zijn dat de jonge echtparen voortgaan met cursussen na het huwelijk, die in parochies of decanaten gegeven moeten worden, volgens de normen van het Handboek voor de gezinspastoraal dat genoemd werd in de nrs. 14 en 15, en de Apostolische exhortatie H. Paus Johannes Paulus II - Postsynodale Apostolische Exhortatie
Familiaris Consortio
Over de taken van het christelijk gezin in de wereld van deze tijd
(22 november 1981).
De Pauselijke Raad voor het Gezin vertrouwt deze richtlijnen toe aan de Bisschoppenconferenties voor hun eigen handboeken. De pastorale zorg van de Bisschoppenconferenties en de afzonderlijke bisschoppen zal verzekeren dat deze richtlijnen in praktijk gebracht worden in de kerkelijke gemeenschappen. Zo zal ieder van de gelovigen beter begrijpen dat het huwelijkssacrament, een groot mysterie (Ef. 5, 21vv) een roeping is voor velen in het Volk van God.
Vaticaanstad, 13 mei 1996.
ALFONSO KARDINAAL LOPEZ TRUJILIO
Voorzitter van de Pauselijke Raad voor het Gezin.
Mgr. Francisco Gil Hellín
Secretaris.