VOORBEREIDING OP HET SACRAMENT VAN HET HUWELIJK
(Soort document: Pauselijke Raad voor het Gezin)
Alfonso Kardinaal López Trujillo -
13 mei 1996
Het beginpunt van een reistocht van huwelijksvoorbereiding is het bewustzijn dat het huwelijksverbond aanvaard en tot Sacrament van het Nieuwe Verbond verheven is door de Heer Jezus Christus, door de kracht van de Heilige Geest. Het Sacrament verenigt de echtgenoten met de zelfgevende liefde van Christus, de Bruidegom van de Kerk, zijn Bruid
Vgl. Ef. 5, 25-32
, door hen beeld te maken van en deelgenoten aan deze liefde. Het laat hen eer brengen aan de Heer, het heiligt de echtelijke vereniging en het leven van de christenen die het vieren en doet het christelijke gezin ontstaan, de huiskerk, 'de eerste, levenskrachtige cel van de maatschappij'
2e Vaticaans Concilie, Decreet, Over het lekenapostolaat, Apostolicam Actuositatem (18 nov 1965), 11, en het
'heiligdom van het leven' H. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven, Evangelium Vitae (25 mrt 1995), 92 Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven, Evangelium Vitae (25 mrt 1995), 6.88.94. Daarom wordt het Sacrament gevierd en beleefd in het hart van het Nieuwe Verbond, d.w.z. het paasmysterie. Het is Christus, de Bruidegom in ons midden
Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Brief, Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin, Gratissimam sane (2 feb 1994), 18;
Vgl. Mt. 9, 15
, die de bron is van zijn energie. Daarom zijn christelijke echtparen en gezinnen noch geïsoleerd noch alleen. Voor christenen impliceert het Huwelijk, dat zijn oorsprong in God de Schepper heeft, ook een echte roeping tot een bijzondere staat en een leven van genade. Om tot rijping gebracht te worden vereist deze roeping een adequate, bijzondere voorbereiding en een specifiek pad van geloof en liefde, temeer omdat deze roeping aan een paar gegeven wordt voor het welzijn van de Kerk en de maatschappij. Dit heeft alle betekenis en kracht van een publieke verbintenis, aangegaan voor God en de samenleving, die verder gaat dan individuele grenzen.