VOORBEREIDING OP HET SACRAMENT VAN HET HUWELIJK
(Soort document: Pauselijke Raad voor het Gezin)
Alfonso Kardinaal López Trujillo -
13 mei 1996
In de Brief aan de gezinnen
H. Paus Johannes Paulus II - Brief
Gratissimam sane
Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin
(2 februari 1994) noemt Johannes Paulus II twee fundamentele waarheden in de taak van de opvoeding: 'ten eerste dat de mens geroepen is in waarheid en liefde te leven, en ten tweede dat iedereen vervulling vindt door de waarachtige zelfgave'
H. Paus Johannes Paulus II, Brief, Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin, Gratissimam sane (2 feb 1994), 16. De opvoeding van kinderen begint dus voor de geboorte in de sfeer waarin het nieuwe leven verwacht en verwelkomd wordt, vooral door de liefhebbende dialoog van de moeder met haar kind
Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Brief, Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin, Gratissimam sane (2 feb 1994), 16. Dit gaat door in de kindertijd, aangezien opvoeding 'vóór alles een wederzijdse 'offerwaardigheid' van de zijde van beide ouders (is): samen delen ze hun eigen rijpe mens-zijn mee aan het pasgeboren kind'
Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Brief, Brief aan de Gezinnen - Bij gelegenheid van het Internationaal Jaar van het Gezin, Gratissimam sane (2 feb 1994), 16. 'Door een nieuw leven doen ontstaan erkennen ouders dat het kind 'als de vrucht van hun wederzijdse liefdesgave op zijn beurt een geschenk is aan hen beiden, een geschenk dat uit hen voortkomt'
H. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Over de waarde en de onaantastbaarheid van het menselijk leven, Evangelium Vitae (25 mrt 1995), 92.
In haar integrale betekenis, waartoe ook de overdracht en elementaire groei van menselijke en christelijke waarden behoort, 'streeft' de christelijke opvoeding - zoals het Tweede Vaticaans Concilie stelt - 'niet alleen de (...) volwassenheid van de menselijke persoon na, maar ze is er vooral op gericht, dat de gedoopten, die geleidelijk in de kennis van het heilsgeheim worden ingeleid, zich steeds meer bewust worden van de gaven van het geloof (...); dat zij (...) gevormd worden om hun eigen leven te leiden volgens de nieuwe mens in ware gerechtigheid en heiligheid' 2e Vaticaans Concilie, Verklaring, Over de Christelijke opvoeding, Gravissimum Educationis (28 okt 1965), 2.