'ZIJ ZULLEN OPZIEN NAAR HEM DIE ZIJ DOORSTOKEN HEBBEN' (JOH 19,37).Voor de Veertigdagentijd 2007
(Soort document: Paus Benedictus XVI - Boodschap)
Paus Benedictus XVI -
21 november 2006
In het mysterie van het kruis openbaart zich de onbeperkte macht van het erbarmen van de hemelse Vader in alle volheid. Om de liefde van Zijn schepsel terug te winnen, heeft Hij een zeer hoge prijs betaald: het bloed van Zijn eniggeboren Zoon. De dood, voor de eerste Adam het teken van de uiterste eenzaamheid en machteloosheid, werd omgevormd tot de ultieme daad van liefde en vrijheid van de nieuwe Adam. Zo kan men met Maximus de Belijder instemmen dat Christus “om zo te zeggen goddelijk gestorven is, omat Hij vrijwillig gestorven is”
H. Maximus Confessor, Ambiguorum Liber. 91, 1956.
Eros is inderdaad, in de woorden van Pseudo-Dionysius de kracht “die het degene die liefheeft onmogelijk maakt in zichzelf te verwijlen, doch hem ertoe aanzet zich met de geliefde te verenigen”
Pseudo Dionysius de Areopagiet, Over de goddelijke namen, De divinis nominibus. IV, 13; P G 3, 712. Is er een “dwazere liefde”
N. Cabasilas, Vita in Christo, 648 dan die van de Zoon van God? Hij wilde zich met ons verenigen tot aan het punt dat Hij de gevolgen van onze misdaden in Zijn eigen lichaam doorstaan heeft.