DOVEN LAAT HIJ HOREN EN STOMMEN LAAT HIJ SPREKEN (MC. 7, 37)Oecumenische Vesperviering in de Pauselijke Basiliek Sint-Paulus buiten de Muren, Rome
(Soort document: Paus Benedictus XVI - Homilie)
Paus Benedictus XVI -
25 januari 2007
Met het "luisteren" en de "dialoog" hebben de concilievaders niet alleen maar het nut daarvan voor ogen gehad voor het oecumenisch proces, maar hebben er een perspectief aan toegevoegd met betrekking tot de katholieke Kerk zelf: "Uit zo'n dialoog - zo stelt de Concilietekst - zal ook duidelijker naar voren komen wat in werkelijkheid de situatie van de katholieke Kerk is"
2e Vaticaans Concilie, Decreet, Over de oecumene, Unitatis Redintegratio (21 nov 1964), 9. Voor een dialoog die de bestaande punten waarin de christenen van mening verschillen, oppakt, bediscussieerd en overwint, is het inderdaad onontbeerlijk "de volledige leer helder uiteen te zetten", maar tegelijkertijd mag "de wijze waarop men het katholiek geloof formuleert niet in het minst de dialoog met onze broeders in de weg staan"
2e Vaticaans Concilie, Decreet, Over de oecumene, Unitatis Redintegratio (21 nov 1964), 11.
Men moet correct (orthôs) spreken en op een verstaanbare wijze. De oecumenische dialoog omvat de broederlijke terechtwijzing en leidt naar een wederzijdse geestelijke verrijking in het met elkaar delen van authentieke geloofservaringen en van christelijk leven. Opdat zulks kan gebeuren moet men onvermoeibaar de bijstaan inroepen van de genade van God en de verlichting van de heilige Geest. Dat is wat de christenen van de hele wereld gedurende deze speciale "Week" hebben gedaan, of nog zullen doen in de Noveen die voorafgaat aan Pinksteren, en ook bij iedere daarvoor gunstige omstandigheid, door hun vertrouwvol gebed tot God te richten dat alle christenen samen één mogen zijn, en dat zij in het luisteren naar het Woord, een eensgezind getuigenis mogen geven aan de mannen en vrouwen van onze wereld.