
30 september 1997
De Zoon van God is één geworden met iedere mens. Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk in de wereld van deze tijd, Gaudium et Spes (7 dec 1965), 22 Vgl. H. Paus Johannes Paulus II, Encycliek, Over de blijvende geldigheid van de missie-opdracht, Redemptoris Missio (7 dec 1990), 6 Het idee wordt diverse malen bij de Vaders herhaald, die geïnspireerd zijn door enige passages uit het Nieuwe Testament. Tot deze interpretatie heeft de parabel van het verloren schaap aanleiding gegeven Vgl. Mt. 18, 12-24 Vgl. Lc. 15, 1-7 : dit idee wordt geïdentificeerd met het verdwaalde mensengeslacht, dat Jezus is komen zoeken. Met het aannemen van de menselijk natuur heeft de Zoon de hele mensheid op zijn schouders genomen om die aan de Vader aan te bieden. Gregorius van Nyssa drukt zich zo uit: “Dit schaap zijn wij, mensen... de Heiland neemt het hele schaap op zijn rug, want ... aangezien het volledig verloren was gegaan, is het integraal teruggevoerd. De herder draagt het op zijn schouders, dat wil zeggen, op zijn goddelijkheid... Nadat hij dit schaap op zich heeft genomen, maakt hij het één met zichzelf.” Vgl. H. Gregorius van Nyssa, Antirethicus, Adv. Apollin.. XVI (PG 45, 1153 Vgl. H. Ireneüs van Lyon, Tegen de ketters, Adversus Haereses. III 19,3 (SC 211, 380); V 12,3 (SC 153, 150) Vgl. H. Ireneüs van Lyon, Demonstratio Apostolica Praedicationis. 33 (SC 406, 130) Vgl. H. Hilarius van Poitiers, Commentaar op het Evangelie van Matteüs, Commentarius in Evangelium Matthei. 18, 6 (SC 258, 80vv.) Ook “het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond” (Joh. 1, 14) is dikwijls geïnterpreteerd in de zin van ‘in ons’ wonen, dat wil zeggen in het innerlijk van iedere mens; van het in ons zijn van Hem gaat men makkelijk over naar ons zijn in Hem. Vgl. H. Hilarius van Poitiers, Over de Drie-eenheid, De Trinitate. II 24-25 (CCL 62, 60vv.) Vgl. H. Athanasius van Alexandrië, Redevoeringen tegen de Arianen, Orationes contra Arianos. III 25.33.34 (PG 26, 376; 393-397) Vgl. H. Cyrillus van Alexandrië, Commentaar op het Evangelie volgens Johannes, Commentarium in Joannis Evangelium. 19; V 2 (PG 73, 161; 753) Vgl. H. Ireneüs van Lyon, Tegen de ketters, Adversus Haereses. V prol. (SC 153, 14): Hier zou men ook het idee van de 'ruil' kunnen introduceren Ons allemaal in zich omvattend kan Hij allen met God de Vader verzoenen. Vgl. H. Cyrillus van Alexandrië, Commentaar op het Evangelie volgens Johannes, Commentarium in Joannis Evangelium. I 9 (PG 73, 164) In zijn verheerlijkte mensheid kunnen wij allen verrijzenis en rust vinden. Vgl. H. Hilarius van Poitiers, Tractaten over de Psalmen, Tractatus super Psalmos. 13,14; 14,5.17; 51,3 (CSEL 22, 81; 87vv.; 96; 98)