H. JOHANNES, ZIJN ONDERRICHT
(Soort document: Paus Benedictus XVI - Audiëntie)
Paus Benedictus XVI -
9 augustus 2006
Als er een kenmerkend onderwerp is dat uit de geschriften van Johannes naar voren komt, is dat de liefde. Het is niet zomaar toevallig dat ik mijn eerste
Paus Benedictus XVI - Encycliek
Deus Caritas Est
God is Liefde
(25 december 2005) wilde beginnen met de woorden van deze Apostel: “
God is liefde: wie in de liefde woont, woont in God en God is met hem” (
1 Joh. 4, 16). Het is heel moeilijk dergelijke teksten bij andere godsdiensten te vinden. Zulke uitdrukkingen confronteren ons dan ook met een gegeven dat werkelijk bijzonder is voor het christendom. Zeker, Johannes is niet de enige auteur van christelijke origine die over de liefde spreekt. Omdat zij een wezenlijk en constitutief element van het christendom is, spreken alle schrijvers van het Nieuwe Testament erover, zij het ook met verschillende accentueringen.
Dat wij nu bij dit thema stilstaan zoals het bij Johannes voorkomt en daarover nadenken, is omdat hij op een aanhoudende en indrukwekkende manier ons de hoofdlijnen er van heeft geschetst. Op zijn woorden vertrouwen wij dan ook. Een ding is zeker: hij maakt er geen abstract filosofisch of theologisch traktaat van, over wat de liefde is. Nee, hij is geen theoreticus. In feite is de ware liefde zelf krachtens haar aard nooit zuiver speculatief, maar houdt onmiddellijke, concrete en verifieerbare verwijzing in naar reële personen. Welnu zo is Johannes een apostel en vriend van Jezus en laat hij ons als zodanig de bestanddelen zien of beter de fasen van de christelijke liefde, een beweging die door drie momenten wordt gekenmerkt.