13 september 1995
Als, op dezelfde wijze, in de trinitaire orde de Heilige Geest volgt op de relatie tussen de Vader en de Zoon, omdat hij zijn oorsprong neemt uit de Vader als Vader van de enige Zoon Vgl. Catechismus-Compendium, Catechismus van de Katholieke Kerk (15 aug 1997), 248, dan is het in de Geest, dat juist deze relatie tussen de Vader en de Zoon haar trinitaire perfectie bereikt. Juist zoals de Vader als Vader gekenmerkt wordt door de Zoon die hij voortbrengt, zo karakteriseert de Geest de Vader, door zijn oorsprong uit de Vader te nemen op de wijze van de Drie-eenheid in relatie tot de Zoon, en karakteriseert de Zoon op de wijze van de Drie-eenheid in zijn relatie met de Vader: in de volheid van het trinitaire mysterie zijn zij Vader en Zoon in de Heilige Geest. H. Gregorius van Nazianze, Rede. 31, 8: SC 250, 290: Gregorius van Nazianze zegt. dat "de Geest is een middelterm (meson) tussen het Onverwekte en het Verwekte (Rede, 31, 8: 5c250, 290). Vgl. ook, vanuit Thomistisch perspectief. G. Leblond, Point of view on the procession of the Holy Spirit, in: Revue Thomiste, LXXXVI, 78, 1978, blz, 293-302).