9 april 2002
Een typische uiting van volksvroomheid zijn de oefeningen van godsvrucht, die overigens onderling zeer verschillen door historische herkomst en inhoud, taal en stijl, gebruik en mensen voor wie zij bestemd zijn. Het Tweede Vaticaans Concilie heeft aan de oefeningen van godsvrucht aandacht geschonken en erop gewezen dat zij bijzonder aanbevolen worden, Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de heilige liturgie, Sacrosanctum Concilium (4 dec 1963), 13 Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk, Lumen Gentium (21 nov 1964), 67 en daarbij tevens de voorwaarden aangegeven die de legitimiteit en de geldigheid ervan garanderen.
In het licht van de aard en de eigen kenmerken van de christelijke eredienst is het vóór alles duidelijk dat de oefeningen van godsvrucht in overeenstemming moeten zijn met de heilige leer en de wetten en de normen van de Kerk Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de heilige liturgie, Sacrosanctum Concilium (4 dec 1963), 13; bovendien moeten zij harmoniëren met de heilige liturgie en, voor zover mogelijk, rekening houden met de tijden van het liturgisch jaar, dat wil zeggen ‘een bewuste en actieve deelname aan het gemeenschappelijk gebed van de Kerk’ bevorderen. H. Paus Johannes Paulus II, Homilie, Ippodromo Peñuelas - La Serena (Cile), Terwijl Hij zo aan het spreken was, verhief een vrouw uit de menigte haar stem en riep Hem toe: 'Gelukkig de schoot die U gedragen heeft en de borsten die U hebben gevoed.' (Lc. 11, 27) (5 apr 1987), 2.
De oefeningen van godsvrucht behoren tot de sfeer van de christelijke eredienst. Daarom heeft de Kerk altijd de noodzaak gevoeld hieraan aandacht te besteden, opdat hierdoor God op waardige wijze verheerlijkt wordt en de mens geestelijke weldaden ontvangen en aangespoord wordt een dienovereenkomstig leven te leiden.
Ten opzichte van de oefeningen van godsvrucht is het handelen van de herders veelsoortig geweest: aanbevelend en stimulerend, oriënterend en soms corrigerend. Bij het grote scala van oefeningen van godsvrucht kan men een onderscheid maken tussen: oefeningen van godsvrucht die door een beschikking van de Heilige Stoel gehouden worden of hierdoor aanbevolen zijn in de loop der eeuwen, Vgl. 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de heilige liturgie, Sacrosanctum Concilium (4 dec 1963), 13 oefeningen van godsvrucht ‘die door een beschikking van de bisschoppen gevierd worden volgens de gewoonten of boeken die wettelijk goedgekeurd zijn’, 2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de heilige liturgie, Sacrosanctum Concilium (4 dec 1963), 13 andere oefeningen van godsvrucht die door een bijzonder recht of door traditie gepraktiseerd worden in religieuze families of broederschappen en andere vereringen van godsvrucht van gelovigen – welke dikwijls de uitdrukkelijke goedkeuring van de Kerk hebben gekregen – en de oefeningen van godsvrucht die gehouden worden binnen het kader van het gezinsleven of privé.
Met enkele oefeningen van godsvrucht die door de gemeenschap van gelovigen ingevoerd en door het leergezag van de Kerk goedgekeurd zijn Vgl. Wetboek, Codex van het Canonieke recht, Codex Iuris Canonici (25 jan 1983), 23, is het recht verbonden om een aflaat te verwerven. Apostolische Penitentiarie, Enchiridion Indulgentiarum - tertia editur (16 juli 1999). Aliae concessiones, pp. 50-77