9 april 2002
Onder de oefeningen van godsvrucht die tot de drie-ene en ene God gericht zijn, is naast het bidden van de kleine doxologie (Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest…) en de grote doxologie (Eer aan God in den hoge) te vermelden het Bijbelse (Heilig, Heilig, Heilig) en liturgische (Heilige God, Heilige sterkte, Heilige Onsterfelijke, ontferm U over ons) Trishagion, zeer verspreid in het oosten en ook in verschillende landen, ordes en congregaties in het westen.
Het liturgische Trishagion is geïnspireerd door andere, op het Bijbelse Trishagion gebaseerde liturgische gezangen – zoals het Sanctus in de liturgieviering., in de hymne Te Deum, in de Improperia van rite van de kruisverering op Goede Vrijdag, die op hun beurt afstammen van Jesaja 6, 3 (Jes. 6, 3) en de Apokalyps 4, 8 (Openb. 4, 8). Het is een oefening van godsvrucht waarbij de biddenden in gemeenschap met de machten van de engelen herhaaldelijk de heilige, sterke en onsterfelijke God verheerlijken met uitingen van lof, ontleend aan de Heilige Schrift en de liturgie.