LIBERTATIS NUNTIUSInstructie over bepaalde aspecten van de "Theologie van de Bevrijding"
(Soort document: Congregatie voor de Geloofsleer)
Joseph Kardinaal Ratzinger -
6 augustus 1984
In deze opvatting is de klassenstrijd de drijfveer van de geschiedenis. Zo wordt de geschiedenis een kernbegrip. Er wordt gezegd dat God zich tot geschiedenis maakt. Er zal aan worden toegevoegd, dat er maar een enkele geschiedenis is, waarin men geen heilsgeschiedenis van een profane geschiedenis mag onderscheiden. Wanneer iemand dit onderscheid zou handhaven, vervalt hij, zo wordt gezegd, in het 'dualisme'. Soortgelijke beweringen weerspiegelen een historisch immanentisme. Daardoor neigt men ertoe het rijk van God en zijn wording te vereenzelvigen met de menselijke bevrijdingsbeweging en van de geschiedenis zelf het subject te maken van haar eigen ontwikkeling als een proces van zelfverlossing van de mens door middel van de klassenstrijd. Deze vereenzelviging is in strijd met het geloof van de Kerk, zoals het
Tweede Vaticaans Concilie dat in herinnering heeft geroepen.
2e Vaticaans Concilie, Constitutie, Over de Kerk, Lumen Gentium (21 nov 1964), 9-17
© 1984, Archief van Kerken jrg. 39, nr. 10, p. 1-11